یکی از مهمترين مسائل در فروشگاه های اینترنتی، توجه به انگيزه های افرادی است كه به عنوان خریدار و مصرف كننده به سايتهای فروشگاهی مراجعه می نمايند. بايد بسیار به این موضوع توجه داشت كه حتی اگر بسترهای فنی و کیفی سايت های فروشنده اینترنتی مناسب باشد و خدمات ارائه شده در آن سایتها هم در سطح مطلوبی باشد تا هنگامی که مشتريان انگيزه لازم و قوی برای خريد نداشته باشند، هرگز عملیاتی انجام نمی شود و چرخه كسب و كار الكترونیکی تکمیل نخواهد شد.
انجام عملیات خرید و فروش در سایتهای فروش اینترنتی به ویژه فروش بلیط هواپیما و تبدیل بازار بالقوه به بازار بالفعل نیازمند گزاره هایی است که در مشتریان و مسافران رغبت لازم را برای خرید در آنها ایجاد نماید. از جمله مهمترین موارد ایجاد انگیزه در کاربران سایت، مناسب بودن قیمتهای سایت فروشنده و به طور اختصاصی تر ارائه بلیط ارزان هواپیما است. به عبارتی دیگر، به رغم وجود کیفیت در ارائه خدمات یک سایت فروشنده بلیط هواپیما، چنانچه نرخ های ارائه شده در آن سایت از قیمت خوب و پایینی برخوردار باشند آنگاه زمینه برای خرید انواع بلیط به خصوص بلیط ارزان هواپیما بیشتر از پیش فراهم می شود. به طور کل می توان گفت همه عوامل یاد شده دست به دست هم می دهند تا یک معامله برد- برد بین خریدار یا مسافر و فروشنده یا آژانس مسافرتی اتفاق بیفتد.